Části MHD: Porovnání verzí

Z Matfyzácká kuchařka
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m
(Trolejbusy)
 
(Není zobrazeno 43 mezilehlých verzí od 9 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
V Praze jezdíme metrem, tramvají, autobusem, lanovkou, přívozem, vlakem, na kole a na koloběžce. S platnou lítačkou většinou ani neplatíme pokuty.


V Praze jezdíme metrem, tramvají, autobusem, lanovkou, přívozem, vlakem, na kole a na koloběžce. S platnou lítačkou většinou ani neplatíme pokuty.
== Metro (krtek) ==


'''Metro''' <br />
Metro je páteří celého systému, jezdí od pěti ráno do půlnoci, respektive trochu déle, protože kolem půlnoci vyjíždějí poslední spoje z konečných. Spousta času se ztrácí na jezdících schodech, kde také platí jistá forma cestovatelské etiky – v pravé části schodů se stojí, v levé chodí (resp. běží). Až budete v Praze déle, všimnete si, že se cestování metrem dá optimalizovat - tedy v nástupní stanici, kdy se na vlak čeká, se připravit na místo, kde je v cílové stanici výstup z metra. Někteří matfyzáci systém ladí k dokonalosti, kdy se přesouvají v rámci vlaku i na mezistanicích.
Metro je páteří celého systému, jezdí od pěti ráno do půlnoci, respektive trochu déle, protože kolem půlnoci vyjíždějí poslední spoje z konečných. Spousta času se ztrácí na jezdících schodech, kde také platí jistá forma cestovatelské etikety – v pravé části schodů se stojí, v levé chodí (resp. běží). Až budete v Praze déle, všimnete si, že cestování metrem se dá optimalizovat v nástupní stanici, když čekáte na vlak, se můžete připravit na místo, kde bude v cílové stanici výstup z metra. Někteří matfyzáci systém ladí k dokonalosti, kdy se přesouvají v rámci soupravy i na mezistanicích.


Metro je ideální pro přepravu na delší vzdálenosti. Pokud jedete jenom kousek a ve stejném směru jede i tramvaj, je lepší jet tramvají, pokud vám zrovna jede. V mnoha případech je výhodnější jít i pěšky. Na rozdíl od jiných zahraničních měst (Londýn, New York, ...) je v pražském metru příjemně i při největších parnech nebo mrazech.
Metro je ideální pro přepravu na delší vzdálenosti. Pokud jedete jenom kousek a ve stejném směru jede i tramvaj, je lepší jet tramvají, pokud vám zrovna jede. V pražském metru je příjemně i při největších parnech mrazech.


'''Tramvaje''' <br />
Více informací o budování metra, předrevolučních názvech stanic, futuristických vizích metra v Praze za 100 let a mnoho dalšího najdete na zajímavém webu [http://www.metroweb.cz/ www.metroweb.cz].
Tramvaje jsou ideální pro poskakování po městě. Rychlost závisí především na dopravní situaci. Ve špičce nemůže tramvaj v některých úsecích kvůli autům projet (zejména Malostranská Újezd a obráceně). Každá linka má svou stálou trasu, ale skoro pořád je někde výluka, takže je třeba dávat pozor a sledovat [https://www.dpp.cz/ dpp.cz], kde je téměř vždy napsáno, k jakým čachrům zase došlo. Výluky najdete na informačních tabulích na nástupištích metra, na tramvajových a autobusových zastávkách ve formě žlutých tabulek nad jízdními řády nebo přímo ve vozidlech nad okny.


Čísla denních tramvají jsou od jedničky do asi 40, ne všechna se ale používají a znamenají různé věci. Čtyřicítky jsou historické tramvaje, třicítky jsou výlukové, běžné linky končí s číslem 26.
== Tramvaje ==


'''Trolejbusy''' <br />
Tramvaje byly páteří systému před vybudováním metra, které mělo původně fungovat jako podzemní tramvaje. Jsou ideální pro poskakování po městě. Rychlost závisí především na dopravní situaci. Ve špičce nemůže tramvaj v některých úsecích kvůli autům ani projet (zejména Malostranská - Újezd a obráceně). Každá linka má svou stálou trasu, ale skoro pořád je někde výluka, takže se musí dávat pozor a sledovat vývěsky, kde je v naprosté většině včas napsáno, k jakým čachrům zase došlo. Výluky najdete na informačních tabulích na nástupištích metra, na tramvajových a autobusových zastávkách ve formě žlutých tabulek nad jízdními řády nebo přímo ve vozidlech nad okny.
V únoru 2022 se do Prahy vrátily trolejbusy, ikdyž prozatím jenom na jedné lince – od Palmovky nahoru na Letňany, takže se s ní nejspíš během cest na kolej nebo do školy nepotkáte.


Trolejbusová linka nese číslo 58.
Jízdní řády nejsou víc jak pět zastávek od výchozí stanice příliš směrodatné. Během dne je pohyb tramvají po městě zcela chaotický, večer a v noci pak platí, že čím je zastávka dál od začátku, s tím větším předstihem na ni tramvaj přijede. Z těchto důvodů je užitečné chodit tak o pět minut dřív. Pokud jste od konečné zastávky dost daleko, můžete mít štěstí, že jízdní řád opět začne platit, protože předstih tramvaje dosáhne intervalu mezi jednotlivými spoji.


'''Autobusy''' <br />
Čísla denních tramvají jsou od jedničky do dvaceti šesti, ne všechny se ale používají.
Autobusy jezdí v místech, kde nejezdí ani tramvaj, ani metro, většinou paprskovitě od stanic metra (hlavně těch konečných). V autobusech se také vyskytují návaly. Autobusy mají čísla 100 747. Autobusové linky číselných řad 1xx a 2xx jezdí jen v zónách P, 0 a B (tedy v Praze) a není na nich nutné lítačku komukoli ukazovat, ale i v nich se čas od času vyskytne revizor. Příměstské autobusy (linky číselných řad 3xx, 4xx, 5xx, 6xx a 7xx) mají zabudovány v pokladně u řidiče čtečky karet. Při nástupu směrem z Prahy je nutné lítačku přiložit na určené místo na boku pokladny a řidič si tak zkontroluje platnost nahraných kuponů. Příměstské autobusy jedoucí směrem do Prahy se na území Prahy chovají většinou normálně – jízdenky se neukazují, nastupuje se všemi dveřmi.


'''Vlaky''' <br />
== Autobusy ==
Součástí Pražské integrované dopravy jsou i vlaky (tzn. platí v nich časové kupóny), ale ne všechny – pouze linky S a R, což je většina osobáků a spěšných vlaků, které po Praze dneska jezdí, a některé vybrané rychlíky.


Pro matfyzáky je zajímavý spoj z Roztok do Hostivaře (v systému PID potom označení S49). Staví totiž na Nádraží Holešovice a za luxusních 18 minut vás dopraví do Hostivaře. Cesta z koleje na SCUK může tedy zabrat příjemných 30 minut. Problém je, že vlak jezdí jednou za půl hodiny nebo méně. Pokud jste matfyzáci nebydlící na kolejích 17. listopadu, další fajn spoj je z Hlavního nádraží do Benešova (v systému PID potom označení S9). Lze ho použít při cestování do Hostivaře. Výhodou je, že zatímco metrem a autobusy se k hostivařskému nádraží mlátíte hodinu, tento vlak tuto trasu urazí za třináct minut. Nevýhodou je, že takovéto monstrum vyjíždí z Hlavního nádraží obvykle jednou za půl hodiny (intervaly se mění podle denní doby). Je třeba myslet na to, že na Hlaváku odjíždějí ze zadních nástupišť a čas na přeběhnutí z metra se blíží dvěma minutám.
Dříve nebyly páteří systému, od září 2012 jsou ale některé linky s krátkými intervaly (včetně linky 112) označené jako metrobusy a považovány za páteřní linky. Jezdí v místech, kde nejezdí ani tramvaj, ani metro, většinou paprskovitě od stanic (hlavně konečných) metra. Pokud se zrovna neopravuje silnice, je na jízdní řád docela spolehnutí. V autobusech se také vyskytují návaly. Autobusy mají čísla 100–499 (s velkými mezerami). Autobusové linky číselných řad 100 a 200 patří pod MHD a není nutné lítačku komukoli ukazovat, ale i v nich se čas od času revizor vyskytne. Příměstské autobusy (linky číselných řad 300 a 400) mají zabudovány v pokladně u řidiče čtečky karet. Při nástupu směrem z Prahy je tedy nutné nejen lítačku (OpenCard) ukázat řidiči, ale v případě OpenCard navíc je potřeba přiložit kartu na určené místo na boku pokladny, které je označeno symbolem čipové karty, a řidič si tak zkontroluje platnost nahraných kuponů. Příměstské autobusy jedoucí směrem do Prahy se na území Prahy chovají normálně - jízdenky se neukazují, nastupuje se všemi dveřmi.


Ve vlacích neplatí ustanovení pražských dopravních podniků o pokutách, jinými slovy sleva pro sklerotiky se neposkytuje zapomenete-li si lítačku, tak pokud to zpozorujete včas a přiznáte se průvodčímu, zaplatíte jízdné Českých drah s příplatkem 40 korun. Neplatí v nich ani SMS jízdenky a pár dalších věcí, v případě nejasností doporučujeme zkontrolovat na stránkách PID.
== Pantografy neboli žabotlamy ==


Součástí MHD v Praze jsou i vlaky. Ne všechny, ale pouze linky S, což je ale většina osobáků, které po Praze dneska jezdí. V součastnosti jsou spoje obsluhovány novými a pěknými soupravami City Elefant (pozor, může obsahovat i oddíly I. třídy), i když ještě nějakou dobu budou České dráhy nasazovat i modrošedá monstra, tzv. žabotlamy. Jelikož už nějakou dobu v Praze funguje ''Integrovaný dopravní systém'', jízda po Praze je možná i na lítačku či OpenCard..


'''Lodní doprava''' <br />
Pro matfyzáky je zajímavá trať z Hlavního nádraží do Benešova (v katalozích ČD číslo 221). Lze ji použít při cestování do Hostivaře, kde jezdí linka S9. Výhodou je, že zatímco metrem a autobusy se k Hostivařskému nádraží mlátíte hodinu, vlak tuto trať urazí za čtvrt hodiny (pokud se po cestě nerozbije). Nevýhodou je, že takovéto monstrum vyjíždí z Hlavního nádraží obvykle jednou za půl hodiny (intervaly se mění podle denní doby, v nočních a poledních hodinách dosáhnou i devadesáti minut, naopak ve špičkách pracovních dnů jsou zkráceny na dvacet či dokonce deset minut). Je třeba myslet, že na Hlaváku tyto plecháče odjíždějí ze zadních nástupišť a čas na přeběhnutí z metra se blíží dvěma minutám.
Kromě nákladních lodí, výletních parníků pro turisty a osobních lodích brázdí vody Vltavy i několik přívozů spadajících pod PID. Pro Matfyzáky je výhodný přívoz P7 z Holešovic do Karlína, který vás významně přiblíží budově v Karlíně. Přívozy nejsou v provozu přes zimu a nevyplují ani v případě zvýšené povodňové aktivity.


'''Noční tramvaje a autobusy''' <br />
Ve vlacích neplatí ustanovení pražských dopravních podniků o pokutách, jinými slovy sleva pro sklerotiky se neposkytuje; zapomenete-li si lítačku, tak pokud to zpozorujete včas a přiznáte se průvodčímu, zaplatíte jízdné Českých drah s příplatkem 40 korun.
Noční tramvaje jezdí přibližně od 23:45 do 5:00 a to ve stejných kolejích, ale po jiných trasách než normální tramvaje. Všechny se sjíždějí na zastávce Lazarská (u Spálené ulice kousek od Národní třídy), kde je vždy čas na přestup. Přestupních bodů je však více. Interval mezi tramvajemi je 30 minut, o víkendu 20, takže je třeba dávat pozor, kde vás vyklopí. Mnohým spáčům se stává, že dojedou na úplně opačný konec Prahy, kde je ještě spánkem zpitomělé řidič vyhodí z tramvaje a nechá mrznout. Síť nočních tramvají je podporovaná sítí nočních autobusů, pro něž platí trošku jiná pravidla (např. se nepotkávají a některé z nich jezdí v hodinových intervalech). Vzhledem k časové návaznosti a dobré noční propustnosti ulic lze tomuto způsobu dopravy přijít na mnoha trasách na chuť. Například noční transfer z Jižáku na Kolej 17. listopadu je v noci mnohem rychlejší než přes den. Vhodnou stanicí, jak se dostat v noci z centra, je I. P. Pavlova, kde staví noční autobusy jedoucí jak na Kuchyňku, tak na Volhu.


Čísla nočních tramvají jsou od 91 do 99, pražské noční autobusy mají čísla 901 až 915 a příměstské pak 951 až 960.
== Lodní doprava ==


'''Náhradní doprava''' <br />
Kromě nákladních lodí a výletních parníků pro turisty brázdí vody Vltavy i několik přívozů spadajících pod MHD. (Např. z Podhoří do Podbaby, který lze výhodně použít k dopravě do Suchdolu, kde má sídlo hnojárna – Česká zemědělská univerzita.) Přívozy nejsou v provozu přes zimu a nevyplují ani v případě zvýšené povodňové aktivity. Pro zajímavost, když byla z důvodů rekonstrukce vyšehradského tunelu přerušena tramvajová doprava po břehu řeky, byla zavedena náhradní kyvadlová lodní doprava.
Velmi často se stává, že je v Praze nějaká výluka. V tom případě se objeví informace na zastávkách povrchové dopravy a ve stanicích metra a zároveň se vyrojí autobusy a tramvaje s divným označením. Dle zvyklostí se tramvaje, pokud zajišťují náhradní dopravu, označují čísly 31-49, autobusy potom písmenem X a číslem (většinou logicky, např. je-li třeba zajistit náhradní dopravu za tramvaj č. 3, jezdí autobus X3). Pokud je výlukou postiženo metro, bývá náhradní doprava označována X<span>A,B,C</span>.


'''Kolo''' <br />
== Noční tramvaje a autobusy – sběrače mrtvol ==
Výhodou kola je, že na většině tras je rychlejší než autobus či tramvaj. Pokud jedete na delší vzdálenost, můžete se i s kolem svézt metrem, vlakem, přívozem, lanovkou a ve vybraných úsecích i tramvajemi. Za přepravu kola platit nemusíte, stačí, že máte jízdenku pro sebe. V některých stanicích metra můžete pro kolo využít výtah, ale většinou ho potáhnete po eskalátorech. V metru se kolo přepravuje na zadní plošině každého vagónu a kromě prvního vagónu i na první plošině, nejlepší je poslední vagón.


'''Koloběžka''' <br />
ESM elektrický sběrač mrtvol – tramvaj – jezdí od 23.45 do 5.00 (přibližně) a to ve stejných kolejích, ale po jiných trasách než normální tramvaje. Všechny ESM se společně sjíždějí na zastávce Lazarská (u Spálené ulice kousek od Národní třídy), kde je vždy čas na přestup i pro ty největší mrtvoly. Interval mezi tramvajemi je 30 minut, takže je třeba dávat pozor, kde vás ten sběrač vyklopí. Mnohým mrtvolám se stává, že dojedou na úplně opačný konec Prahy, kde je ještě spánkem zpitomělé řidič vyhodí z tramvaje a nechá mrznout. Síť ESM podporovaná sítí MSM (motorového sběrače mrtvol – nočních autobusů), pro něž platí trošku jiná pravidla (např. se nepotkávají a některé z nich jezdí v šedesátiminutových intervalech), obstojně kopíruje trasu metra C a jezdí během noční přestávky metra. Vzhledem k časové návaznosti a dobré noční propustnosti ulic lze tomuto způsobu dopravy přijít na mnoha trasách na chuť. Například noční transfer z Jižáku na kolej 17. listopadu je v noci mnohem rychlejší než přes den. Vhodnou stanicí, jak se dostat v noci z centra, je I. P. Pavlova, kde staví noční autobusy jedoucí jak na Kuchyňku, tak na Volhu.
Skládací koloběžka je super na kratší přesuny (třeba z koleje na metro), zadarmo ji můžete přepravovat ve všech prostředcích MHD, i když se na vás občas řidiči v autobusech tváří kysele. Velká koloběžka je, z hlediska pravidel MHD, kolem.


'''Sdílené dopravní prostředky''' <br />
Čísla ESM jsou od 51 do 59, MSM 501 - 515, příměstské MSM přes 601 - 610.
Poslední dobou se v Praze hodně rozšiřuje používání sdílených dopravních prostředků, jako jsou kola, koloběžky, skůtry nebo auta. U kol je možností mnoho ([https://www.rekola.cz/ Rekola], [https://www.nextbikeczech.com/ NextBike] a další), u ostatních prostředků už je to složitější. Koloběžky nabízí třeba [https://www.uber.com/cz/cs/ride/scooters/ Uber+Lime], skůtry půjčuje [https://www.be-rider.com/ BeRider] a auto si můžete půjčit například od [https://www.car4way.cz/ Car4Way]. U kolejí vždy něco parkuje.


Výhodou sdíleného způsobu cestování je, že většinou máte prostředek dostupný v dochozí vzdálenosti a nemusíte řešit, kde parkovat. Prostě dojedete do cílové destinace, kde zaparkujete u stojanu nebo třeba u lampy. Rovněž to v centru často vychází výrazně rychleji než používání MHD. Jen pozor na fakt, že ne všechny prostředky lze parkovat na všech místech.
== Lanovky ==
V Praze existují 3 lanovky - na Petřín, v ZOO a u hotelu NH Praha (dříve hotel Mövenpick). Na první jmenovanou vám stačí Opencard, lanovka má celkem 3 stanice - Újezd, Nebozízek a Petřín. Kromě jarní, letní, podzimní a zimní přestávky jezdí během roku neustále. Většinou je však naplněna turisty a dětmi. Lanovka v ZOO nepatří do PID, je tedy potřeba si, pro jízdu lanovkou pořídit lístek u vchodu do lanovky. Lanovka u hotelu je soukromá.


Půjčování funguje pomocí speciálních mobilních aplikací, které každá služba nabízí. Cena se hodně liší, většinou se účtuje podle počtu minut, případně lze zakoupit předplatné.
== Náhradní doprava ==

Velmi často se stává, že je v Praze nějaká výluka. V tom případě se objeví informace na zastávkách povrchové dopravy a ve stanicích metra a zároveň se vyrojí autobusy a tramvaje s divným označením. Dle zvyklostí se tramvaje, pokud zajišťují náhradní dopravu, označují čísly 31-39, autobusy potom písmenem X a číslem (většinou logicky - př.: je třeba zajistit náhradní dopravu za tramvaj č. 3, jezdí autobus X3). Může se stát, že je výlukou postiženo i metro. V takovém případě jsou vozy většinou označeny X{A,B,C}. Pokud je však výluka na lince A, je náhradní doprava zajišťována zpravidla tramvajemi.

== Kolo ==

Výhodou kola je, že na většině tras je rychlejší než autobus či tramvaj. Pokud jedete na delší vzdálenost, můžete se i s kolem svézt metrem, vlakem, přívozem a ve vybrané časy i některými tramvajemi. Za přepravu kola platit nemusíte, stačí, že máte jízdenku pro sebe. V některých stanicích metra můžete pro kolo využít výtah, ale většinou ho potáhnete po eskalátorech. V metru se kolo přepravuje na zadní plošině každého vagónu, nejlepší je poslední vagón.

== Koloběžka ==

Koloběžka je super na kratší přesuny, zadarmo ji můžete přepravovat ve všech prostředcích MHD, i když se na vás občas řidiči v autobusech tváří kysele.

Aktuální verze z 14. 1. 2022, 19:41

V Praze jezdíme metrem, tramvají, autobusem, lanovkou, přívozem, vlakem, na kole a na koloběžce. S platnou lítačkou většinou ani neplatíme pokuty.

Metro
Metro je páteří celého systému, jezdí od pěti ráno do půlnoci, respektive trochu déle, protože kolem půlnoci vyjíždějí poslední spoje z konečných. Spousta času se ztrácí na jezdících schodech, kde také platí jistá forma cestovatelské etikety – v pravé části schodů se stojí, v levé chodí (resp. běží). Až budete v Praze déle, všimnete si, že cestování metrem se dá optimalizovat – v nástupní stanici, když čekáte na vlak, se můžete připravit na místo, kde bude v cílové stanici výstup z metra. Někteří matfyzáci systém ladí k dokonalosti, kdy se přesouvají v rámci soupravy i na mezistanicích.

Metro je ideální pro přepravu na delší vzdálenosti. Pokud jedete jenom kousek a ve stejném směru jede i tramvaj, je lepší jet tramvají, pokud vám zrovna jede. V pražském metru je příjemně i při největších parnech a mrazech.

Tramvaje
Tramvaje jsou ideální pro poskakování po městě. Rychlost závisí především na dopravní situaci. Ve špičce nemůže tramvaj v některých úsecích kvůli autům projet (zejména Malostranská – Újezd a obráceně). Každá linka má svou stálou trasu, ale skoro pořád je někde výluka, takže je třeba dávat pozor a sledovat dpp.cz, kde je téměř vždy napsáno, k jakým čachrům zase došlo. Výluky najdete na informačních tabulích na nástupištích metra, na tramvajových a autobusových zastávkách ve formě žlutých tabulek nad jízdními řády nebo přímo ve vozidlech nad okny.

Čísla denních tramvají jsou od jedničky do asi 40, ne všechna se ale používají a znamenají různé věci. Čtyřicítky jsou historické tramvaje, třicítky jsou výlukové, běžné linky končí s číslem 26.

Trolejbusy
V únoru 2022 se do Prahy vrátily trolejbusy, ikdyž prozatím jenom na jedné lince – od Palmovky nahoru na Letňany, takže se s ní nejspíš během cest na kolej nebo do školy nepotkáte.

Trolejbusová linka nese číslo 58.

Autobusy
Autobusy jezdí v místech, kde nejezdí ani tramvaj, ani metro, většinou paprskovitě od stanic metra (hlavně těch konečných). V autobusech se také vyskytují návaly. Autobusy mají čísla 100 až 747. Autobusové linky číselných řad 1xx a 2xx jezdí jen v zónách P, 0 a B (tedy v Praze) a není na nich nutné lítačku komukoli ukazovat, ale i v nich se čas od času vyskytne revizor. Příměstské autobusy (linky číselných řad 3xx, 4xx, 5xx, 6xx a 7xx) mají zabudovány v pokladně u řidiče čtečky karet. Při nástupu směrem z Prahy je nutné lítačku přiložit na určené místo na boku pokladny a řidič si tak zkontroluje platnost nahraných kuponů. Příměstské autobusy jedoucí směrem do Prahy se na území Prahy chovají většinou normálně – jízdenky se neukazují, nastupuje se všemi dveřmi.

Vlaky
Součástí Pražské integrované dopravy jsou i vlaky (tzn. platí v nich časové kupóny), ale ne všechny – pouze linky S a R, což je většina osobáků a spěšných vlaků, které po Praze dneska jezdí, a některé vybrané rychlíky.

Pro matfyzáky je zajímavý spoj z Roztok do Hostivaře (v systému PID potom označení S49). Staví totiž na Nádraží Holešovice a za luxusních 18 minut vás dopraví do Hostivaře. Cesta z koleje na SCUK může tedy zabrat příjemných 30 minut. Problém je, že vlak jezdí jednou za půl hodiny nebo méně. Pokud jste matfyzáci nebydlící na kolejích 17. listopadu, další fajn spoj je z Hlavního nádraží do Benešova (v systému PID potom označení S9). Lze ho použít při cestování do Hostivaře. Výhodou je, že zatímco metrem a autobusy se k hostivařskému nádraží mlátíte hodinu, tento vlak tuto trasu urazí za třináct minut. Nevýhodou je, že takovéto monstrum vyjíždí z Hlavního nádraží obvykle jednou za půl hodiny (intervaly se mění podle denní doby). Je třeba myslet na to, že na Hlaváku odjíždějí ze zadních nástupišť a čas na přeběhnutí z metra se blíží dvěma minutám.

Ve vlacích neplatí ustanovení pražských dopravních podniků o pokutách, jinými slovy sleva pro sklerotiky se neposkytuje – zapomenete-li si lítačku, tak pokud to zpozorujete včas a přiznáte se průvodčímu, zaplatíte jízdné Českých drah s příplatkem 40 korun. Neplatí v nich ani SMS jízdenky a pár dalších věcí, v případě nejasností doporučujeme zkontrolovat na stránkách PID.


Lodní doprava
Kromě nákladních lodí, výletních parníků pro turisty a osobních lodích brázdí vody Vltavy i několik přívozů spadajících pod PID. Pro Matfyzáky je výhodný přívoz P7 z Holešovic do Karlína, který vás významně přiblíží budově v Karlíně. Přívozy nejsou v provozu přes zimu a nevyplují ani v případě zvýšené povodňové aktivity.

Noční tramvaje a autobusy
Noční tramvaje jezdí přibližně od 23:45 do 5:00 a to ve stejných kolejích, ale po jiných trasách než normální tramvaje. Všechny se sjíždějí na zastávce Lazarská (u Spálené ulice kousek od Národní třídy), kde je vždy čas na přestup. Přestupních bodů je však více. Interval mezi tramvajemi je 30 minut, o víkendu 20, takže je třeba dávat pozor, kde vás vyklopí. Mnohým spáčům se stává, že dojedou na úplně opačný konec Prahy, kde je ještě spánkem zpitomělé řidič vyhodí z tramvaje a nechá mrznout. Síť nočních tramvají je podporovaná sítí nočních autobusů, pro něž platí trošku jiná pravidla (např. se nepotkávají a některé z nich jezdí v hodinových intervalech). Vzhledem k časové návaznosti a dobré noční propustnosti ulic lze tomuto způsobu dopravy přijít na mnoha trasách na chuť. Například noční transfer z Jižáku na Kolej 17. listopadu je v noci mnohem rychlejší než přes den. Vhodnou stanicí, jak se dostat v noci z centra, je I. P. Pavlova, kde staví noční autobusy jedoucí jak na Kuchyňku, tak na Volhu.

Čísla nočních tramvají jsou od 91 do 99, pražské noční autobusy mají čísla 901 až 915 a příměstské pak 951 až 960.

Náhradní doprava
Velmi často se stává, že je v Praze nějaká výluka. V tom případě se objeví informace na zastávkách povrchové dopravy a ve stanicích metra a zároveň se vyrojí autobusy a tramvaje s divným označením. Dle zvyklostí se tramvaje, pokud zajišťují náhradní dopravu, označují čísly 31-49, autobusy potom písmenem X a číslem (většinou logicky, např. je-li třeba zajistit náhradní dopravu za tramvaj č. 3, jezdí autobus X3). Pokud je výlukou postiženo metro, bývá náhradní doprava označována XA,B,C.

Kolo
Výhodou kola je, že na většině tras je rychlejší než autobus či tramvaj. Pokud jedete na delší vzdálenost, můžete se i s kolem svézt metrem, vlakem, přívozem, lanovkou a ve vybraných úsecích i tramvajemi. Za přepravu kola platit nemusíte, stačí, že máte jízdenku pro sebe. V některých stanicích metra můžete pro kolo využít výtah, ale většinou ho potáhnete po eskalátorech. V metru se kolo přepravuje na zadní plošině každého vagónu a kromě prvního vagónu i na první plošině, nejlepší je poslední vagón.

Koloběžka
Skládací koloběžka je super na kratší přesuny (třeba z koleje na metro), zadarmo ji můžete přepravovat ve všech prostředcích MHD, i když se na vás občas řidiči v autobusech tváří kysele. Velká koloběžka je, z hlediska pravidel MHD, kolem.

Sdílené dopravní prostředky
Poslední dobou se v Praze hodně rozšiřuje používání sdílených dopravních prostředků, jako jsou kola, koloběžky, skůtry nebo auta. U kol je možností mnoho (Rekola, NextBike a další), u ostatních prostředků už je to složitější. Koloběžky nabízí třeba Uber+Lime, skůtry půjčuje BeRider a auto si můžete půjčit například od Car4Way. U kolejí vždy něco parkuje.

Výhodou sdíleného způsobu cestování je, že většinou máte prostředek dostupný v dochozí vzdálenosti a nemusíte řešit, kde parkovat. Prostě dojedete do cílové destinace, kde zaparkujete u stojanu nebo třeba u lampy. Rovněž to v centru často vychází výrazně rychleji než používání MHD. Jen pozor na fakt, že ne všechny prostředky lze parkovat na všech místech.

Půjčování funguje pomocí speciálních mobilních aplikací, které každá služba nabízí. Cena se hodně liší, většinou se účtuje podle počtu minut, případně lze zakoupit předplatné.